Så går en brukarrevision till: 

1. En brukarrevision är en form av kvalitetsuppföljning som genomförs av personer med egen erfarenhet i detta fall av psykisk ohälsa. Revisioner kan göras av särskilda boenden, gruppboenden eller rehabiliterings- och sysselsättningsverksamheter. Även andra offentliga stödfunktioner (Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Social-förvaltning) kan genomföra en revision.

2. Även vid verksamhetsförändringar, kan beställaren i efterhand ta del av de berördas erfarenheter.

3. En brukarrevision beställs alltid av huvudmannen, som kan ha med sina frågor till panelen som de önskar ha belysta. Men som komplement läggs alltid ett antal grundfrågor till. De kan handla om hur brukarnas upplevt en viss händelse, hur de blivit bemötta, om informationen varit tillräcklig, och om brukarna fått vara delaktiga, och om de fått utöva inflytande.

4. Oftast intervjuas samtliga boende eller deltagare och även deras personal individuellt. De som intervjuas garanteras sekretess.

5. Focusgruppsintervjuer förekommer. Då spelas Intervjuerna in och sedan renskrivs och analyseras. Revisionsgruppen som oftast består av två till tre personer sammanställer resultatet av analysen och skriver en rapport där det framgår vilka brister som upptakts, men också förslag till förbättringar. Även sådant som visats sig bra lyfts fram i rapporten

6. Rapporten trycks sedan i ett tillräckligt antal så alla som vill kan ta del av resultatet. Revisorerna träffar sedan deltagarna/brukarna och personalen inklusive ledning delger dem resultatet av revisionen.

7. Revisorerna återkommer sedan efter ett år och gör en enklare uppföljning av hur de föreslagna åtgärderna hanterats.

Till höger finns några länkar till brukarrevisioner av särskilda boenden och en sysselsättningsverksamhet. Av hänsyn till de boende och personal så är rapporterna anonymiserade. 



Länkar kommer snart